-->

17 jul 2011

Serie: Deadwood & Game of thrones

Dit keer twee series waar ik viavia van gehoord heb en die ik zeer goed vind.

De eerste is Deadwood is al een oudere serie (2004) en gaat over het mijnerskamp Deadwood tijdens de goldrush in Dakota. Deadwood is een wetteloos kamp waar het recht van de sterkste geldt. In de serie ga je mee in het proces van wetteloos kamp in indianengebied naar de transformatie van stadje in het territorium van Dakota. De serie is deels gebaseerd op fictieve karakters (zoals de hoer Trixie, die deels fictief is want er waren natuurlijk hoeren) en historische karakters zoals Al Swearengen of Wild Bill Hicok en Calamity Jane. Er zijn drie seizoenen. In het eerste seizoen leer je een sheriff, Seth Bullock, kennen die naar Deadwood verhuist om een ijzerwarenhandel te starten. Wanneer hij aankomt krijgt hij meteen ruzie met de machtigste man Al Swearengen. Ondertussen lopen meerdere verhaallijnen door elkaar die steeds meer verweven worden. De relatie tussen Bullock en Swearengen staat centraal in de hele serie en ontwikkeld zich van vijanden naar vrienden. In het tweede deel krijgt Swearengen een beroerte en moet rust houden waardoor hij veel van zijn macht kwijt raakt. Hierdoor komt Deadwood meer in handen van een medogenoze zakenman Hearst. In het laatste seizoen brandt de strijd tussen Swearengen & Bullock en Hearst los. Ik vond de serie erg goed, vooral de 'achter de schermen maffia praktijken'. Het gevloek en gescheld is niet van de lucht en de dingen die je het meest onthoudt zijn cocksucker en the many uses of the word fuck.

De tweede serie, Game of Thrones had ik aangeraden aan mijn vriend en uiteindelijk was hij degene die er verslingerd aan raakte, ik  moet nog beginnen maar de eerste aflevering was goed. Dit is een Amerikaanse middeleeuwse fantasy serie uit april 2011. Het plot is vrij simpel: de strijd om de Ijzeren troon (oppertroon) tussen de adellijke families van verschillende koninkrijken. Verder is er weinig over bekend, dat is waarschijnlijk omdat het heel recent is.
Aangezien ik alleen de eerste aflevering gezien heb en ik normaal gesproken niet zo gek ben op fantasy heb ik hier nog geen mening over. Het lijkt mij interessant en 'wel leuk' maar dat moet ik nog uitvinden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten