-->

25 jul 2011

30-day Challenge - Day 4

Your views on religion
Dit is voor mij net zo lastig als de vraag van gister. Gezien mijn 'leef en laat leven' instelling. Wel vind ik dat religie troost kan bieden aan mensen of het leven voor mensen een doel kan geven; en dat het ook zeker een goed medium is voor zulke zaken. Vroeger had het natuurlijk als doel dingen te verklaren, nu we in de moderne tijd het meeste verklaard hebben is dat doel een beetje weg: wel is het verklaren van donder vervangen door het verklaren van de ruimte en het ontstaan van de aarde.
Zelf geloof ik niet maar mijn moeder wel. Mijn moeder geloofd niet in naar de kerk gaan maar heeft haar eigen vorm: ze is er niet dagelijks mee bezig of dankt niet voor het eten maar het is voor haar meer een steuntje in de rug. Dit vind ik een fijne manier van geloven: ze valt er namelijk niemand mee lastig. Vroeger baden wij wel met het eten maar ik vond dat op een keer niet goed meer. Het voelde als hypocriet: wel bidden maar eigenlijk niet geloven. Nu houden we voor mijn moeder even stilte, als zij daar behoefte aan heeft (9 v/d 10x niet).

Ik geloof dus niet in God, waar ik wel in geloof is dat je geest na het overlijden naar de plek of gebeurtenis gaat waar je in je leven het meest gelukkig was. Daarom ben ik ook niet bang om dood te gaan. Wel zou ik het erg vinden voor mijn omgeving en het verdriet dat zij krijgen.

Fanatici vind ik 'slecht' in de zin van: alles waar je in doorslaat is slecht. Zowel Jehova's Getuigen als terroristen als vroegere heksenjagers, om maar iets te noemen. Ik snap dat je geloofd maar je moet mensen niet dwingen jouw gedachten of geloof aan te nemen. Dus: leef en laat leven ;)

Wat is jullie visie op religie?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten